Snelle Voyager 1800

Fast new Voyager 1800 4

We hebben het er al in de vorige Items over gehad, maar we zijn inmiddels aangekomen in een fase dat het steeds meer gaat leven binnen de werf. 

Het definitieve design van de Voyager 1800 (want zo gaat hij heten) dat u hierboven afgebeeld ziet, komt van de hand van René van der Velden. Hij heeft samen met Michelle van den Hoven een uitgebreide presentatie gegeven tijdens de Open Dag op 14 april.

Deze prachtige vormgeving getuigt van veel dynamiek en wordt een typische Van den Hoven. Ook hier zullen ruimte, afwerking en kwaliteit weer het succes van deze motorjacht gaan bepalen. De vaareigenschappen van een snel varend schip vragen veel meer aandacht dan bij een verdringer. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met naval architect Fred van Dorresteijn. Voor wie meer wil weten over de details volgt hieronder alvast een omschrijving van de romp: 

  1. Een zo klein mogelijk gemaakt spiegeloppervlak ten gunste van een naar achteren oplopende kiellijn, waardoor weerstand en golfslag zoveel mogelijk beperkt blijven bij snelheden beneden de rompsnelheid. 
  2. Een speciaal constructiedetail zorgt ervoor dat de overgang vanaf het vlak en de spiegel een zo scherp mogelijke hoek heeft. Het water laat daardoor netjes los bij hogere snelheden. Dit voorkomt onnodig turbulent water achter de spiegel en levert dus minder weerstand en trim op. 
  3. De vlaktilling is achter zo beperkt mogelijk gehouden om een lage weerstand bij hogere snelheden te waarborgen. Naar voren toe is er een geleidelijke overgang naar een zo scherp mogelijk voorschip om te zorgen voor betere zeegangeigenschappen. Ook zorgt deze overgang voor een beperkte trimtoename bij het passeren van de rompsnelheid richting de topsnelheid. 
  4. De sprayrail wordt aan de buitenrand zo scherp mogelijk uitgevoerd, waardoor het water zo optimaal mogelijk loslaat en mede hierdoor het natte oppervlak verkleint. De sprayrail zorgt verder voor extra lift, wat de planeereigenschappen verbetert. Ook speelt de sprayrail een rol bij een demping van de stamp- en/of slingerbeweging. Tenslotte vindt er minder waternevelvorming plaats rond de boot, waardoor het zicht wordt verbeterd. 
  5. Een naar achteren toe gedeeltelijk doorlopende kiel biedt een goede steun bij het dokken en draagt bij aan de koersstabiliteit. 

We zullen u uiteraard op de hoogte houden van de vorderingen en de bouw.