New Project Van Den Hoven 66

‘Het moet een echte vaardersboot worden; zomers naar de Noorse fjorden, een rondje Engeland/Ierland en in het najaar naar de Middellandse Zee of Canarische Eilanden.’

Als die vraag wordt neergelegd bij Willem Nieland, levert dat een functioneel maar altijd elegant schip op. We weten dat we bij hem als ontwerper van vier boten van het jaar in goede handen zijn. En die elegantie zit ‘m ook in de aansluiting op het chique van de Van den Hoven jachten van kleinere afmetingen.

De nieuwe Van den Hoven 66 is herkenbaar aan de dynamische lijnen van een hedendaags jacht, maar met de bruikbaarheid en waardevastheid van het tijdloze trawlertype. Feit is dat gebruikte schepen van deze bekende ontwerper kort te koop liggen.

Beschrijving

De messcherpe boeg van de robuust gebouwde rondspant doorklieft het water en garandeert veel vaarcomfort. De kenner herkent het functionele van de lange waterlijn zonder overdreven breedte, wat zo effectief is om soepel en zuinig door de golven te gaan.

Wie geborgenheid zoekt, vallen de diepe gangboorden, het beschutte achterdek en de veiligheid van een opgang naar de fly-bridge vanuit het midden van het dekhuis op.

Zoek je naar vrijheid in doen en laten, dan is er de mogelijkheid om op een zonnebed of losse dekstoelen plaats te nemen op zowel de XL fly-bridge als het vrij gehouden voordek. Zo kunnen daar een waterscooter of roadster gestuwd worden om op de kade gezet te worden. De open garage onder het enorme achterdek kan zonder rompslomp een flinke tender bergen.

De practicus ziet direct het voordeel van een machinekamer aan de achterzijde. Hoe goed ze ook ontdreund en geïsoleerd is, die plek is altijd het beste tegen geluidsoverlast. De bereikbaarheid is dan tevens optimaal via de eigenaarshut en trapklapdeur vanaf het zwemplatform. De centrale ventilatieschachten garanderen een volloophoek die het dubbele is van de CE-eisen voor categorie A.

Fly-bridge

De fly-bridge is ruim met een buitenkeuken, voorzien van fontein en grillplaat, een flinke berging, een duo stuurstand met een rondtafel eraan vast, voor een groter gezelschap. Juist dat maakt ‘samen’ varen en smakelijk eten achter goede beschutting vriendelijker dan gebruikelijk in deze klasse. De op- en neergang vanuit de slimme opstand heeft een deur en klapluik van glas en werpt met de koekoek verderop extra licht en lucht in het dekhuis. De route naar de barkeuken beneden is kort.

Interieur

Door het ontbreken van een buitenopgang naar de fly-bridge opent de zware schuifpui over de volle breedte. Samen met grote dekhuisramen en maar een enkel stapje halverwege het grote en lichte dekhuis, is het met panoramisch (360 graden) uitzicht echt ‘thuiskomen’. Zoals het salongedeelte bijna een geheel vormt met de kuip, vormt de eethoek een geheel met de grote keuken. Het open karakter ervan wordt benadrukt door de geïntegreerde bar. De centrale plaatsing ervan maakt ze zeevast, hetzelfde geldt voor op – en afgangen naar het fly- en onderdek. Als de stuurautomaat het schip op koers houdt, kan met de lage raamlijnen vanuit de keuken de noodzakelijke look-out plaatsvinden. De grote plotter is daar nog prima af te lezen.

New Project Van Den Hoven 66
New Project Van Den Hoven 66 1

De 6-persoons eettafel met comfortabele zitstoelen vormt de verbinding naar de stuurstand. Hier is gelegenheid om aan beide kanten snel even naar buiten te lopen, wat ook al niet zo gebruikelijk is. Dit wordt in hoge mate gewaardeerd door de ervaren vaarder en niet alleen t.b.v. het afmeren. Wanneer daar gestuurd wordt, snel een luchtje geschept worden op het voordek. Natuurlijk bevindt de duo-commandopost zich weer tegen de hartlijn van het schip. De zwaar uitgevoerde rechtopstaande ronde ramen geven ondanks de hoge boeg flink meer uitzicht dan door de CE vereist is.

Het onderdek kenmerkt zich door een centrale lounge voor media en om lekker te relaxen als het zonnetje onder is. Dit huiselijke aspect elimineert direct de gebruikelijk kostbare ruimte kostende corridors. Dat levert twee riante slaaphutten op in de uiteinden van het schip, met ruime badkamers en veel privacy. Meer centraal ligt de tweede gastenhut, ideaal geplaatst voor kleinkinderen. De inloopkast biedt een extra luxe gevoel. Een bureau met boekenkast completeert het geheel. Er kan daar tevens een vierde (bemanning) hut ondergebracht worden, maar er alles is aan gedaan om het schip handelbaar en wendbaar te maken.

Typisch van den Hoven

Natuurlijk, het ontwerp wijkt af van wat u doorgaans van een Van den Hoven-jacht gewend bent. Maar dat is dan eigenlijk ook alles. We zijn het aan onze reputatie op het gebied van kwaliteit verplicht om weer een probleemloos motorjacht op de markt te brengen, waar veel aandacht is besteed aan binnenruimte, afwerking, vaarcomfort en de wensen van onze klanten. Want daar ligt voor een groot deel het succes van onze jachten. Custom built is geen holle belofte. Omdat met staal flexibel gebouwd kan worden, kunnen we aan alle wensen voldoen.

Maar ook is de prijs van belang. Door de lage overheadkosten kunnen we de vaste lasten laag houden, waarvan u direct profiteert. In combinatie met Nederlandse kwaliteitsbouw is dat toch wel een gesprek waard?

New Project Van Den Hoven 66 2