Voyager 1800

Let’s think forward with fast displacement motoryachts 

So much to more explore

Het Van den Hoven-merk bereikt ook vele motorjachteigenaren in het buitenland en daar komen andere vragen vandaan. Steeds vaker komen er verzoeken binnen om snel varende motorjachten. 

Grotere afstanden sneller overbruggen wordt voor veel mensen steeds belangrijker. Van fjord naar fjord varen in Noorwegen is zo’n voorbeeld. Maar ook ‘island hopping’ tussen de Griekse eilanden, een lange trip langs de kusten van de Middellandse Zee of een ‘rondje Engeland’. 

We zijn er natuurlijk erg trots op dat die vragen bij ons terecht komen en hebben na verregaand onderzoek en mark- en doelgroepanalyses besloten de stap te zetten naar de ontwikkeling van een 18 meter Fast Displacement Motoryacht. De komende jaren gaan de gedachten uit naar een productrange met snel varende motorjachten van 15 tot 24 meter. 

Voyager 1800 4

Niet de eerste de beste 

Om niets aan het toeval over te laten is gekozen voor de internationale prijswinnende designer René Van der Velden. Zijn kennis, ervaring en talent heeft hij kunnen ontwikkelen bij vooraanstaande werven architecten als De Voogt, Pieter Beeldsnijder en De Vries Lentsch. Sinds 1994 werkt hij zelfstandig voor klanten over de gehele wereld. Voor Moonen Shipyards heeft hij het internationale gezicht en aanzien bepaald en bijna alle stalen en aluminium motorjachten ontworpen. 

Hij heeft voor zowel het exterieur als het interieur een tijdloze en elegante hand van tekenen. De laatste 20 jaar jaar heeft hij internationale aanzien heeft hij verworven door een tiental internationale design awards van onder meer de International Superyacht Society, World Superyacht Award, Showboat Design Award en de World Yacht Trophy. En op zijn palmares staan ook vele nominaties. 

In de praktijk blijken zijn ontwerpen niet alleen internationaal gewaardeerd maar bijzonder waardevast te zijn. 

We zijn er natuurlijk erg trots op dat die vragen bij ons terecht komen en hebben na verregaand onderzoek en mark- en doelgroepanalyses besloten de stap te zetten naar de ontwikkeling van een 18 meter Fast Displacement Motoryacht. De komende jaren gaan de gedachten uit naar een productrange met snel varende motorjachten van 15 tot 24 meter. 

Kritische succesfactoren

Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. Bij de ontwikkeling hebben we drie kritische succesvoorwaarden gedefinieerd: 

  1. Het moet een echte Van den Hoven worden waar alle bekende kenmerken in terug te vinden zijn zoals de ruimtelijke lay-out, de Nederlandse kwaliteit en afwerkingsniveau, de comfortabele vaareigenschappen en de ‘custom built’ mogelijkheid om de veeleisende klanten tegemoet te komen.  
  1. Vanaf het allereerste begin zal er hoogwaardige kennis en ervaring in huis moeten zijn  met de ontwikkeling en bouw van snel varende aluminium motorjachten. 
  1. Het succes van Van den Hoven Jachtbouw is onder meer te danken aan de concurrerende prijstelling van het jachten. Tijdens de ontwikkeling en bouw van dit nieuwe snel varende motorjacht zal door de efficiënte bouw en kostenbeheersing ook nu weer een vanaf-prijs gehanteerd kunnen worden die zeer concurrerend is in de markt. 

Onze visie op een snel varende 18m

Maximale snelheid boven 20 knopen 

  • Een romp die goed presteert in zeegang en lage snelheden 
  • Internationale ontwerp voor gebruik in de Middellandse Zee, met extra privacy en de mogelijkheid voor crewaccommodatie 
  • Ondanks de extra benodigde ruimte voor de motorkamer en een eventuele crewhut toch 3 volwaardige hutten met eigen badkamer 
  • Ontwerp wordt meer gedetailleerd onderscheidend met voortzetting van de modern/klassiek uitstraling die kenmerkend zijn voor Van den Hoven 
  • Het gehele schip wordt van aluminium 
  • Maximaal glasoppervlak voor maximaal uitzicht en lichtval 
  • Ruime flybridge met plek voor een tender 

Comfort volgens Van den Hoven

Comfort, zowel varend als stilliggend, is veel meer dan een lekker zittende bank. Het is een volledig gevoel van welbehagen dat door vele factoren bepaald wordt. Zoals een goede ‘loopflow’ die we alleen realiseren als de indeling praktisch is, trappen goed zijn uitgebalanceerd, de ergonomie goed doordacht is, de materialen hoogwaardig zijn, het meubilair goed zit of ligt, er weinig trillingen merkbaar zijn, het geluidsniveau niet storend is en dat het schip vertrouwen en een veilig gevoel geeft onder alle omstandigheden. 

Maar comfort is ook een werf die je altijd bijstaat als dat nodig is. Of het rustgevend gevoel dat je schip altijd een relatief hoge restwaarde heeft.  

PRODUCTGEGEVENS

Name of ship:18m MY Van den Hoven
Type of Vessel:Pleasure Yacht
Builder:Van den Hoven Jachtbouw
Classification:CE
Class notation:Category A
Length o.a.:18,38m
Lenght summer W.1.:17,87m
Beam mld:5,30m
Depth:1,35m
Light ship:41,54 ton
Max summer loaded draft:1.275 m
Max displacement at summer loaded draft: 48,83 ton48,83 ton
Maximum speed:±21,5 knots = ± 40 km/h
Engines:2x Volvo Penta D11-725 (533 kW)
Propulsion type:Propeller
Type:Aluminium planning vessel
Standard of survivability:Intact stability
Number of persons:10

Flexibel interieur

Het interieur van de 18 meter is aan te passen naar de wensen van de veeleisende klant. Zo is er een layout ontworpen met drie 2-persoons hutten voor mensen die regelmatig meerdere gasten aan boord willen meenemen. Bij deze layout horen tevens drie separate badkamers. 

Voor mensen die meer ruimte willen is er een versie met twee 2-persoon hutten en twee separate badkamers. Tevens is hier plaats voor een dagtoilet. 

15 meter

Omdat de vraag naar 15 meter motorjachten groeit is een eerste voor ontwerp ontwikkeld. In de praktijk kan dit schip met en zonder flybridge geleverd worden. In een later stadium wordt hierover meer bekend.